onsdag den 4. maj 2011

Vandbassin

Jeg har tidligere fortalt om vores planer om at lave et støbt vandbassin i hele væksthusets bredde. Jeg fik tilsendt tegningerne fra Anne Justs have af Ina fra Annas Plads, og fandt efterfølgende ud af at det projekt nok var lidt for stor en mundfuld for os i denne sommer.

Vi havde og har stadig nogle store jordbunker der skal væk, marksten der skal findes og lægges samt almindelig oprydning i haven, så vi syntes ikke vi havde energi til også at knokle med udgravning i frostfri dybde, støbning, pudsning etc. Vi skulle jo også gerne have tid til at nyde haven.

Med andre ord er vandbassinet udskudt til næste år eller næste igen. For at have noget pænt at se på mens vi venter på energien, besluttede vi os for denne løsning:




Vi købte nogle store murerbaljer, som vi borede en masse huller i. Dem gravede vi ned lidt forskudt under whiskytønderne og fyldte dem med sten og grus. Samtidig satte vi et afløb i tønderne. Vi kan så vælge om vandet skal løbe ned i vandkanden eller videre ned i "murerbaljefaskinen". På den måde er vi fri for at vandet bare løber over og plasker ud over det hele.

Lur mig om ikke dette bliver en permanent løsning!

20 kommentarer:

  1. Permanent el ej - det ser super godt ud ♥♥

    SvarSlet
  2. Jeg syns du har valgt en super løsning!
    Og eiketønner er jo veldig flott...og ser du bruker strie rundt murerbøttene, som jeg:)
    Ha en fin kveld:)

    SvarSlet
  3. En vacker lösning på regnvattnet. Det gamla ekfatet passar verkligen in i miljön.

    Själv håller jag på att fundera på hur jag bäst ska kunna ta tillvara regnvattnet från hustaket. Det ska vara praktiskt OCH vackert...

    Får se vad det blir.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  4. Det ser godt nok flot ud:)
    Også flot pigstensbelægning, den passer perfekt til det rustikke (balje, zink og indpakkede buksbum)
    Har I også "lige" lavet den?
    Hilsen Lotte

    SvarSlet
  5. Undskyld buksbom;)
    Lotte

    SvarSlet
  6. Det ser supergodt ud og passer så fint ind :-)

    Og selvom I ikke havde arbejds-overskud til et bassin, så har I da været godt på arbejde alligevel :-)

    SvarSlet
  7. Sjovt at du nævner det. Jeg har også en halv whiskey tønde med vand og planter i mit drivhus.

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  8. Det ser virkelig godt ud, og smart at der er regnvand til havevanding

    SvarSlet
  9. Hej Lene

    Jeg er imponeret over jeres påhitsomhed og gå-på-mod! Det lader til at være en rigtig fin løsning, I der har etableret. Synes egentlig også at det virker som en rigtig god beslutning at nyde sommer/have-livet :-)

    SvarSlet
  10. Det ser rigtig flot ud og er en super god ide:)

    SvarSlet
  11. Det ser dejligt ud, og skulle I på et tidspunkt stå og mangle noget fysisk arbejde at gå igang med, er det jo rart at have et "lille" regnvandsbassin liggende klar... ;o)

    SvarSlet
  12. Det ser brandgodt ud, og lyder meget gennemtænkt. Projekter til næste år er også gode. Den har jeg mange af ;-)

    SvarSlet
  13. Det ser da bare super fantastisk smukt ud Lene :0) Er helt vild med jeres pigstensbelægning....virkelig smukt.

    Jeg skal love for du er flyttet ind i væksthuset nu....det må være skønt i disse dage med den kolde vind..... bare at sidde eller ligge derinde og nyde haven i læ for kulde og hagl :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  14. Hvor ser det bare godt ud ;) Og der er ikke noget skønnere end lyden af vand og at kigge på vand..
    Kan se at du har hessian rundt om nogle krukker..Må jeg spørge hvor du har fundet så store stykker henne? Vil nemlig selv prøve det..
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  15. Fint med ektunnor jag har flera o ett par silltunnor oxå!Det går åt mycke vatten hos mig :-)
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  16. Hej Lene.
    Meget smuk løsning ... Tjek lige min blog i dag, hvis du forstår sådan en lille hentydning :-)
    Kh Lone

    SvarSlet
  17. Hej Lene !

    Tack för tipset om böjning av armeringsjärnen ... så mycket fint du gjort till trädgården ! Har suttit här och läst och läst och fått jättemycket inspiration !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvarSlet
  18. Hej Lene,

    Som nybagt haveejer, syntes jeg at den overstående løsning lyder spændende og så er det smukt at kigge på.

    Kan du huske hvor mange murebaljer i brugte pr. nedløbsrør? Hvordan klare murebaljefaskinen en ordentlig omgang nedbør?

    Denne løsning vil passe perfekt ind i vores kommende gårdhave.

    Mvh.
    Louise

    Ps: Skøn blog du har :-)

    SvarSlet
  19. Hej Louise,
    Tak for de søde ord om min blog.

    Vi har kun brugt én murerbalje pr. nedløb. Til gengæld er det én af de store på 20 liter. Den klarer nemt almindeligt regnvejr, men når regnen vælter ned, som den har gjort den sidste tid er der ikke noget der kan klare de store regnmængder, heller ikke vores løsning.
    Held og lykke, hvis du går i gang med projektet.

    SvarSlet
  20. Tusind tak for dit svar Lene. Jeg skal helt klart prøve det, når det bliver gårdhavens tur.

    SvarSlet